Angreppet på Lisa Marklund

I dag fredag, blev Lisa Marklund uthängd och angripen på Aftonbladets debattsida av ett antal namngivna kvinnor. Hon blev det därför att hon bytt till en agent som är dömd för kvinnomisshandel. Oavsett vad man  tycker om det, även om man nu tycker sig ha rätt att lägga sig i vad hon gör professionellt med sina böcker och med vem, så tycker jag att det här var ett fult sätt att göra det på. Dom anklagar henne för att svika och genom att publicera delar av domen mot agenten gör dom henne på något vis skyldig. Lisa Marklund ställs till svars och om igen är det en kvinna som får bära ansvar och skuld i ett kvinnomisshandelsfall. 
Jag antar att dom här kvinnorna vill påverka, att dom vill få en förändring till stånd men då vore väl en seriös diskussion med Marklund, utanför media att föredra. Jag förstår inte varför dom gör så här, jag tror inte att någon inbillar sig att ett sådant här angrepp ska kunna leda till något bra. Och famförallt inte till en positiv förändring. 
Jag blev också ombedd att skriva under den här så kallade debattartikeln men gjorde naturligtvis inte det. Man kan tycka vad man vill om att Marklund går till den här agenten men jag tycker det är både oseriöst och elakt att gå till angrepp på det här viset. Jag förstår det inte.
Det är mycket jag inte förstår i den här "riktiga" normala världen. Men är det någonting jag vet, är det att om man ska kunna uppnå ett mål så måste man hålla ihop. Det skrivs om respekten Lisa Marklund fått för att hon stått upp för misshandlade kvinnor. Vart tog den respekten vägen när man valde att gå till angrepp via media? Och vart tog solidariteten vägen? Sammanhållningen, viljan att kämpa mot samma mål?
 Jämnlikheten...
Hur ska vi kvinnor någonsin kunna uppnå den om vi behandlar varandra så här respektlöst? Så här fegt.
Fegheten är det som gör att ondskan får styra. 
Fegheten är det första vi måste slåss mot. Både inåt och utåt. Besegrar vi den, besegrar vi allt och då kanske vi till och med kan bli goda nog att vilja väl och hålla ihop. Hålla ihop istället för att angripa varandra. Hålla ihop allihopa istället för att hålla ihop många och angripa en, ensam. Hålla ihop istället för dom  gamla patriarkariska "slå på käften" vägarna. För dom är det väl ändå ingen som vill gå, egentligen.
Eller?
   

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det er mye med Sverige jeg ikke forstår. Og dette forstår jeg slett ikke! Hvordan mener disse kvinnene vi skal forholde oss til dømte? Selv om lovbruddet er avskylig har vi ikke annet valg enn å prøve å få vedkommende på rett kjøl, og å gi ham muligheten til det. Mener disse kvinnene at han skal isoleres, ikke tjene penger, råtne, osv.? Hva hjelper det? Kan man ikke da like godt innføre dødsstraff med det samme?

Cecilie Høigård

2008-09-27 @ 20:19:41
Postat av: lisabeta

Hej Lotta

Du var inne i min bod idag... alltid lika kul att prata med dig, tiden går ju så fort bara!

Har nu läst hela din blogg, du é duktig du!! Kommer fortsätta läsa bloggen, mycket tänkvärt - även en del kommentarer är ok!

Håller alla tummar för dig, längtar efter filmen, och kommer säkert läsa dina böcker en tredje gång snart :-) SÅÅÅ bra skrivet, ryser...!!! Vi ses...

2008-10-01 @ 21:14:01
Postat av: silla

Lotta såg dig precis o har varit ute efter dina böker men har inte kommit på namnet.

Nu så, ska iväg o köpa dom i helgen.



Kramar Silla

2008-10-03 @ 10:29:41
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: m

undrar om du har ngn mail man kan skriva åt dej på?

2008-10-03 @ 10:32:45
Postat av: Emma

Hej,såg dig precis på "Efter tio". Brukar inte kolla på sånna program, men denna gång fastnade jag direkt när jag såg och hörde dig prata om ditt missbruk. Det är verkligen ett samtalsämne som media måste uppmärksamma - så att fler förstår. Starkt av dig att berätta i tv, annan sak att berätt genom text.



Ska genast beställa dina böcker = )



ha de

2008-10-03 @ 10:35:48
URL: http://theblackeye.blogg.se/
Postat av: C

TACK för ditt nakna och sakliga framträdande i TV nyss... Om du kan så kan jag! Tack...

2008-10-03 @ 10:39:32
Postat av: Annie

Såg dig på tvn nyss. Jag blev väldigt berörd, spec. när jag såg filmklippen. Har ingen större erfarenhet när det gäller droger, men alkoholen har satt spår under min uppväxt.

All lycka till dig och ditt barn.

2008-10-03 @ 10:48:36
URL: http://eai.blogg.se/
Postat av: Johnny Andersson

Hejsan!

Du är så fin och fantastisk som lyckats ta dig ur helvetet med droger. Jag gör själv en liknande resa efter 25 års missbruk. Jag, stor vuxen karl, grät som ett barn av filmklippen som visades. Gör det igen nu när jag skrev det.

Jag önskar dig all lycka och framgång i livet.

Självklart kommer jag att lägga en länk till din blogg.

Jättebamsekram!

2008-10-03 @ 11:09:23
URL: http://joasson.blogspot.com
Postat av: ida

Lotta!

Tack!! Å vad bra du var på Malou!

Ger mig hopp och styrka!

Ida

2008-10-03 @ 11:35:48
Postat av: renee

efter att ha läst dina böcker så slog jag på tv och malou,(jag satt och pluggade med min dotter 8år)du verkar vara en sån människa som man eller jag skulle kunna tänka mig att lära känna!jag gillade ochså bob hansson han är en sån varm människa!kram och Lev Väl!vi har hundintresset ihop i alla fall!

2008-10-03 @ 12:31:12
Postat av: Sandra

Har just läst klart din sista bok. Har läst alla fem böcker på en månad nu, kunde inte sluta läsa. Kunde inte lägga ifrån mig. Du är en förebild, dina ord stannar i mitt huvud! Med hjälp av dina böcker har jag nu insett vad mitt framtida yrke är. Har alltid velat hjälpa folk och nu har jag bestämt mig för att på något sätt arbeta med människor som är inne i något missbruk eller närstående till en missbrukare. Det finns så många människor inom vården och socialen som egentligen inte ska jobba där, såna människor som egentligen ska arbeta med maskiner och inte människor. Jag vill få bort dom och få in lite människor som faktiskt VILL hjälpa och jag vill verkligen. Efter allt du fått stå ut med gör det ont i magen att tänka att någon annan kanske går igenom det nu. Jag är bara 19 år, men det är nu mitt arbete börjar, nu jäklar ska det bli ändring!

Lotta Thell kommer alltid nämnas som min favorit författare. Ha det bra! Kram.

2009-02-18 @ 14:07:07
Postat av: carro

Hej Lotta



Vill säga vad verklighetstrogna dina böcker är , jag känner igen mig mycket i dem och de har varit ett stöd många gånger. Äter själv subutex sen 10 år. Skulle hemskt gärna vilja få kontakt med dig på nåt sätt. Fick tyvärr ett återfall efter 10 år, hemskt,,,, Finns det möjlighet så kontakta gärna mig jag har lite frågor men jag förstår även att det är nog många som vill det och jag förstår du har mycket att göra. Ha det så jätte bra.kram carro

2009-05-06 @ 06:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0