Anhörig

"Sticker ut ett tag"
Nej, nej, nej! Dörren går igen, hon hör hur bilen startar ute på gården och kör iväg. Hon sitter fast i ett jobbsamtal och kan ingenting göra. Han visste det. Han visste att hon inte skulle kunna hejda honom och han utnyttjar det. Utnyttjar möjligheten att smita, att komma iväg utan att hon kan fråga vart han ska. Utnyttjar precis som han utnyttjar allting för att få det han vill ha. Den förbannade alkoholen. Denna förbannade jävla drog som förvandlat honom från den kärleksfulla, ansvarstagande man hon en gång gifte sig med. Den underbara pappan, lojala kamraten och kunniga kollegan, till den hänsynslösa, empatiösa människa han nu är. Allting är borta, kärleken, det dom hade, planerna, drömmarna, allt det dom jobbat för. Ingenting betyder någonting längre. Ingenting. Inte hon, inte barnen, inte huset, jobbet , vännerna... Och framtiden? Framtiden finns inte mer. Det enda som finns är hans förbannade öl, den jävla whiskyn och det satans rödvinet. Hon hatar det, hon hatar alkoholen och hon hatar hans föräldrar som än gång sådde dessa frön. Fröna till den hänsynslösa, oempatiska och passiva man som inte vill något annat än att slippa undan. Slippa undan det egna ansvaret,slippa undan problemen, ångesten, skulden, suget, kraven. Allting. Att överhuvudtaget behöva ge, behöva se, höra, känna. För det vill han inte, vill inte, kan inte, tänker inte.
Låta bli att tänka...
Hon förstår det inte, förstår inte att det överhuvudtaget är möjligt.
Men han kan det. Han gör det.
Låta bli att känna...
All kärlek dom haft, all kärlek hon fullkomligt öst över honom. All förståelse, all stöttning, allt hon fixat, donat, jobbat för hans skull.
Allt tålamod.
Ingenting värt.
All hennes ångest, hennes mardrömmar, allt det otäcka som hänt, som hon är livrädd att barnen ska se. Se, höra, uppleva. Och det gör dom naturligtvis. Deras pappa , deras älskade pappa som ska ta hand om dom, älska dom, finnas för dom... 
Deras liv, hennes liv... som han trasar sönder.
Ingenting värt.
Inte ett skit.

Så fort hon kan ringer hon upp honom. Han sitter utanför systemet, har inte gått in än. Hon sluter ögonen och biter sig hårt i läppen. Får inte börja gråta, får inte, får inte, får inte!
Börjar hon gråta då går han in, hon vet det. In och handlar sina öl och då är det hennea fel. Det är hennes fel att han sitter där nu. Hennes fel att hon inte orkar med längre, inte längre kan ge honom den där villkorslösa totala kärleken. Kärleken som sa att hur det än var, vad han än gjorde, så älskade hon honom.
Älskade...
Och nu  kan hon inte längre. Hon håller på att gå sönder, somnar med kläderna på, orkar inte klä av sig, orkar inte borsta tänderna, drömmer mardrömmar, vågar inte somna. Vaknar av att han dumlar runt, helt okontaktbar, springer in i väggarna, välter möbler, kissar på golvet,  krossar krukor och lampor som kommer i hans väg och blir aggressiv när hon försöker styra honom tillbaka till sängen, livrädd att barnen ska vakna. Herregud, alla dessa nätter! Och han mindes aldrig någonting, struntade i det, brydde sig inte. Ibland slutade han andas, ibland lät det som skulle han kvävas av sin egen saliv. Och han var så tung, så svår att få upp på sidan, sedan lägga sig själv bakom så han inte skulle falla tillbaka på rygg, kvävas, sluta andas, gå upp, rasa nerför trappan och bryta nacken. Det var så hemskt så fruktansvärt hemskt och hon var rädd. Så väldigt rädd och så oändligt trött.
Han sa att hon skrek på hjälp i sömnen.
Han sa det.
Han hörde det.
Hörde det och höll hennes hand, höll hennes hand och lyssnade på hennes böner. Inget mera dricka! 
Lovade, strök hennes kind, smekte bort tårarna, bedyrade sin kärlek... Han var där igen, hennes man igen, barnens far igen. Nu... nu skulle det gå, nu var det äntligen över. Det måste vara över, han var här nu, han var tillbaka igen, hennes man igen och han älskade henne, älskade så det gjorde ont.
Nästa dag drack han igen och nästa igen och igen och igen...
Så satt hon ett krav, ett absolut krav. Ingen mer alkohol i vårat hem.
Det var tre dagar sedan.

En timme senare kommer han hem. Har ingen annanstans att ta vägen, stjälper snabbt i sig tre öl, men det är klart, vill du inte ha mig här kan jag åka.
Han vet hennes rädsla att han ska köra full, skada sig själv eller någon annan. Han vet att hon inte vill att han ska köra om han har druckit. Han vet så väl vart han har henne.
Hon, hon vet ingenting.
Hon får barnen i säng, vill inte att dom ska se honom berusad, somnar bredvid och vaknar när han väcker henne. Dyngpackad, dum, ångerfull en liten stund, sedan aggressiv.
På natten går han upp, välter möbler, krossar krukor och kissar i ett skåp. 
På morgonen minns han ingenting.
Men blir arg på henne.
Hatisk på henne.
Och det gör så ont.
Så förtvivlat ont.
Han tycker att hon ger honom för lite kärlek. För lite kärlek för att sluta dricka.
Det är hennes fel att han behöver dricka.
Och förresten så minns han ingenting.
Han slipper men hon minns allt.
Allt han sagt, allt han gjort.
Alla nätter.
Alla deras nätter.
Och det ska hon leva med.
Resten av sitt liv.

   

Kommentarer
Postat av: Medberoende

Ja, fan det är så här för många. Jag o många med mig har det så, eller liknande.

Whiskey, öl.... Avskyr lukten av whiskey.

Undrar ofta, Vart tog kärleken vägen????

2008-09-21 @ 19:15:01
Postat av: anonym

Jag tycker att det är hemskt att du skriver hur synd det är om dig! Har du tänkt på varför han dricker? Kanske är det så att du pushar honom till att dricka.. Att alkolister har en sjukdom är väl inget man ska behöva säga till dig. Stå vid hans sida! Tänk på honom istället för dig själv! Dessutom nämde du inte ens honom när du var med på tv idag!

2008-10-03 @ 10:38:35
Postat av: fd heroinmissbrukare och medberoende

Måste säga att det du skrev var precis som att höra mitt eget liv. Det helvete som jag levt i med en alkoholiserad man de senaste 9 åren.Pappan till mina barn.Min bästa kompis. Han som jag älskade så mycket men aldrig tillräckligt...enligt honom. Han som jag lyckades lämna till slut.

Jag trodde jag skulle må bättre av att vara själv och det kanske jag gör på sätt och vis men jag har upptäckt att jag under dessa år förträngt mina egna problem och orsaker till varför jag egentligen höll på med heroin i början av vårat förhållande.



Vill också tillägga att "anonym" inte har en jävla aning om hur det är att leva med en alkoholist!

Tycker samtidigt att det är väldigt tråkigt att så många där ute verkar ha just samma uppfattning som "anonym"

tack för dina böcker. dom träffar mig rakt i själen.

2008-10-11 @ 01:00:38
Postat av: Zandra

Vill börja med att hålla med om att "anonym" inte har en aning. Han/Hon verkar ju inte alls ha förstått innerbörden med inlägget, eller livet med en alkoholist. Min pappa har vart alkoholist hela mitt liv. Och även om det jag upplevt kanske är en helt annan sak än vad min mamma, hans fru, upplevt så sätter det sina spår. Inlägget från "anonym" sårar. Det är hårda ord, och Lotta, jag hoppas inte du tar åt dig.

Vill även passa på att tacka för att du skrivit dina böcker, att du har haft orken och kraften att återuppleva de du måste gjort, för att få ner dessa händelser på papper. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och hjälper oss "vanliga" människor att förstå. Tack!

2008-12-16 @ 19:34:51
Postat av: jessica

Måste bara säga att dina böker ha hjälpt mig att inse vad jag har kunat hamna i.

När jag läste 1a boken första gången fick mig att sluta med mitt missbruk , jag började tänka om och sökte hjälp..

och jag vill tacka för att du har skrivit dina böker , och att jag hoppas att andra där ute läser dom och kankse inse , jag är snart 20 vari ren nu i ett halv år , och ska vara det i flera år till. tack Lotta för din böker. och måste bara säga filmen är Underbar och att många tårar har kommit när jag ha läst dina böker.

2009-05-13 @ 20:01:30
URL: http://jessie18.blogg.se/
Postat av: Thomas

Hej Lotta!jobbade med dig på Securitas avd Öster 86-88.Jobbar fortfarande på företaget.Nu ska jag läsa böckerna och se filmen.Hunden hette väl Brutus om jag inte minns fel?

2009-10-25 @ 09:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0