Porträtt

Sommar och fullt upp med en massa olika mer eller mindre spännande projekt. Mitt upp i allting ska en del intervjuer hinnas med. Häromdagen var Eva Axelsson från Eskilstunakuriren. Det var en bra intervju och den kommer publiceras nån gång i augusti.

Under efterarbetet med intervjun behövde Eva komplettera en del saker och frågade bland annat:
"Du har inte mycket till övers för missbruksvården. Vad måste hända?"

Mitt svar:

Vad gäller vården av beroende i Sverige utgår den ifrån, och speglar samhällets attityder gentemot narkotikaanvändare. Så det är inte i första hand vården av de som är beroende jag är kritisk mot, utan samhällets - både på strukturell och individuell nivå - syn på beroende människor. I Sverige sprids och inpräntas redan hos små barn uppfattnningen att knarkare är undermänniskor, parasiter som tär på samhällskroppen och vägrar ta personligt och kollektivt ansvar. Knarkare ses som lata lögnare som inte vill sluta knarka, eller i bästa fall inte inser sitt eget bästa. För detta ska de straffas. Alltså, vården av beroende bygger i allra största utsträckning på penalism, repression och sadism. Inte på att hjälpa människor som lider till ett värdigt liv.

Om vi ändå måste tala om bristerna i själva vården är det framför allt den beroendes exklusion från sin egen behandling som är skrämmande. Eftersom patienten/klienten bara är ute efter att knarka mer, ljuger, manipulerar och stjäl hon/han, och i bästa fall vet hon/han inte sitt eget bästa. Därför är det personalen som är den som bestämmer hur patienten mår, vad patienten behöver, och i princip alla andra aspekter av patientens liv. Att tro att en nyutexaminerad 23-årig socionom med ringa erfarenhet av livet bättre vet vad en 46-åring som knarkat i kanske 30 år och har ett par misslyckade behandlingsförsök bakom sig behöver för behandling är absurt.

Det stora mantrat i denna kultur är "Drogfrihet till varje pris", om patienten i denna jakt går under och dör är inte så noga - hon/han har ju sig själv att skylla. Drogfrihet låter ju förvisso rimligt och eftersträvansvärt, men realiteten är oftast att soc.handläggarna inte kan erbjuda så mycket mer än hänvisning till avgiftningen - en vecka, tio dar senare är klienten visserligen "drogfri", men vad händer sen? En snabb överdos och ond bråd död är oftast resultatet av sådana huvudlösa avgiftningar i "drogfrihetsjakten".

Samtidigt som man alltså gapar om den beroendes brist på ansvar när hon/han ifrågasätter den rekomenderade vården, har man redan tagit bort alla möjligheter till ansvar, inflytande och delaktighet i den egna vården. De gånger klienten ändå "går med" på nån slags behandling - ofta under hot om repressalier som tvångsvård, indraget existensminimum och liknande påtryckningsmedel - för klienten vet ju inte sitt eget bästa - och får ett symtomgenombrott, ett s.k. återfall, tror du att behandlaren då tar på sig ansvaret för det? Kanske säger, "nej jag hade nog fel, den här behandlingen passar nog inte för min klient?" Tror du det? Välkommen till knarkarens verklighet: Hon/han var inte tillräckligt "motiverad", och skrivs ut från den behandling hon/han ändå har, blir av med soc.medel, träningslägenhet osv.

Kommentarer
Postat av: Annika

Love!

Annika

2009-07-21 @ 07:38:23
Postat av: sandra

saandwitchen.blogg.se

Kom in och läs!!!

2009-07-21 @ 08:36:12
URL: http://saandwitchen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag läste för första gången dina böcker i början av året. Jag streckläste alla dina böcker på ett par dagar. Nu på min semester läser jag dem på nytt. Jag är HELT tagen av böckerna och tycker att de innehåller så otroligt mycket som väcker engagemang och känslor i mig. Jag har med både glädje och sorg tagit mig genom din historia och jag hoppas att du har det bättre nu. Läste om en svår ekonomi tidigare i din blogg och jag hoppas verkligen att det inte känns lika jobbigt när räkningarna ska betalas längre. Jag vet precis hur det känns. jag kommer följa bloggen och hålla tummarna för att allt kommer gå bra för dig, och det verkar som att du berört många människor med din ärliga historia. Massa kramar till dig.

2009-07-21 @ 18:54:39
URL: http://tatchidori.blogspot.com/
Postat av: Benita

Äntligen en uppdatering:) Starka ord, tur att det finns kämpar som du,som står upp för missbruksvården. En av mina vänner jobbar på soc med just missbrukare och att hitta rätt vård och behandling. Hon är en av dom som är bra, hon är ung och har inte så mycke livserfarenhet men hon har en del med sig i bagaget och kämpar verkligen för sina klienter. Men hur lätt är det att slåss för en människas rätt till vård och en stram kommunal budget. Allt tycks handla om pengar nu för tiden, inte människors hälsa och välmående.

Satsa på vård, istället för fler anstalter. Satsa på personal med rätt kompetens (helst självupplevd inte något dom läst sig till i böcker) Satsa på fler utredningar tex ADHD (skulle lösa många problem) Framför allt se människan framför dig som just en medmänniska inte en sunkig knarkare. Alla har vi drömmar och förhoppningar om hur vårt eget liv ska se ut, en del har otur att stöta på allt för höga hinder i livets lopp som ibland kan vara alldeles för svåra att ta sig över, alla är vi lika mycke värda.

Du är guld Lotta, älskar dina böcker, jag läser dom om och om igen och kan bara inte få nog av dom. Varje bok som jag läser om på nytt hittar jag nya guld korn i...

massor med kramar till dig hälsningar från Norrland;)

2009-07-21 @ 23:35:00
Postat av: sandra

Kul att du är tillbaka!

2009-07-24 @ 14:50:47
Postat av: Mia

Hej ! Skönt att se dig här igen ! Hoppas du har det bra!

Ditt svar i inlägget, helt suveränt. Precis så är det ju. Önskar detta inlägg skulle publiceras i varenda dagstidning o skickas till varenda socialkontor. Speciellt Hallsbergs soc!

Ha det gott o sköt om dig.

Kram Mia

2009-07-24 @ 21:59:55
URL: http://mammamiasliv.bloggspace.se
Postat av: mathilda

Hej Lotta! Jag har sträckläst dina böcker och kände att jag var tvungen att skriva något till dig eftersom de väckt så starka känslor hos mig. Vill tacka dig för att du har gett mig hopp om livet. Jag beundrar din styrka och jag önskar dig all lycka i framtiden.

Tusen tack för att du delat med dig av dina erfarenheter i denna fantastiska serie av böcker.

Varma Hälsningar Mathilda

2009-07-25 @ 13:54:43
Postat av: Shane Levene

Hiya Lotta,



I only just realised you kept a blog whilst going through some of the Swedish blogs I followand seeing a link to your name.



I really cannot understand a word of Swedish so the blog remains a mystery!!! ;) Please excuse me for that.



Anyway, just saying "Hello!" and wishing you all the best. Pass my regards on to Zoran and hopefully we'll speak soon. All my wishes, Shane. x

2009-07-26 @ 01:09:35
URL: http://memoiresofaheroinhead.blogspot.com
Postat av: Maja Fundberg

Hej Lotta



Jag fann din blogg idag när jag satt och surfade. Jag hoppas att du och familjen har det bra i sommar. KRAM Maja

2009-07-26 @ 22:14:55
Postat av: stefan

Hej Lotta.

Grattulerar till att du även kommer på biograf dukarna. Sitter och tittar lite på sidor om dej och kan se vilka fina ord du får för dina böcker som finns på marknaden. Jag visade min fru Karin vem du var samt berättade att vi arbetade ihop under 1980 talet. Karin går ned i källaren och kommer upp med "Bortom ljus och mörker" Tyvärr så är inte mitt intresse så stor av att läsa. Jag avnjuter hellre en cigarill och lämnar en doft av mej när jag går ifrån bilen eller platsen. - Men ska försöka sätta av lite tid till att läsa någon av din böcker. Ha det jättbra och hör gärna av dej om du har någon tid över.



2009-07-27 @ 18:53:39
Postat av: Karin

Hej Lotta!

Jag är Stefan L:s fru och nu har jag läst alla dina böcker och blir mer och mera nyfiken på dig, för juh mera jag läser och berättar det för Stefan destå mera berättar han om när ni arbetade ihop på Securtias! Hoppas att du minns honom! Det skulle vara hur trevligt som helst att få träffa dig! Hoppas att du har en liten stund över och har lust att ses! Stefan bjöd dig försten på vårat bröllop för två år sedan men då kunde du inte komma! Så jag hoppas att du kan hitta en liten stund över som vi kan ses på en fika iallfall! Hoppas att du får våran mailadress nu!

Med stora varma kramar Stefan L och hans fru Karin

2009-07-27 @ 18:55:13
Postat av: Bibbi

Hej Lotta.

Jag har precis sträckläst alla dina böcker (tur att man har semester L)och måste bara tacka dig för att du delar med dig av din erfarenhet & av din kunskap, som får andra att växa.



Jag är så glad över att du funnit din inre styrka och att det gått bra för dig samt att du inte låter ditt förflutna styra din framtid. Du är en modig kvinna och jag önskar dig & de dina all lycka!

/Soliga hälsningar Bibbi

2009-08-02 @ 18:17:37
Postat av: Benita

Jag köpte "I skuggan av värmen" igår på dvd och såg den på kvällen, den blir bara bättre och bättre för varje gång. Jag älskar den och det är definitivt en favorit och jag hoppas på fler;)

2009-08-07 @ 13:00:23
Postat av: ann

Hej Lotta!!

Blev tipsad av en vän att läsa dina böcker ja läser i vanliga fall inte böcker överhuvudtaget men dina 5 böcker sträck läste ja. Hittade din blogg å såg att du släppt en film som ja bara va tvungen å se så nu har ja sett den oxå. Tycker verkligen att du e stark som har orkat och tagit tag i ditt liv önskar dig all lycka i världen.

2009-08-11 @ 09:32:58
URL: http://hemlizzann@
Postat av: ann

Hej Lotta!!

Blev tipsad av en vän att läsa dina böcker ja läser i vanliga fall inte böcker överhuvudtaget men dina 5 böcker sträck läste ja. Hittade din blogg å såg att du släppt en film som ja bara va tvungen å se så nu har ja sett den oxå. Tycker verkligen att du e stark som har orkat och tagit tag i ditt liv önskar dig all lycka i världen.

2009-08-11 @ 09:33:30
URL: http://hemlizzann.blogg.se/
Postat av: Martina

Oj trodde att "vår tid" var ditt senaste inlägg.

Så jag kommenterade där hoppas du kan se det.. Släng gärna iväg ett mejl. Adressen får du ju med här.



Du verkar vara en helt otrolig människa. Och då jag läst dina böcker tänker jag på varje gång man dömer människor men jag har aldrig dömt dig. Dina berättelser är fantastiska!



Önskar dig all lycka!

2009-08-12 @ 00:15:30
URL: http://twoeyesonesoul.blogspot.com
Postat av: Michaela

Som redan skrivits, önskar jag också att ditt svar skulle publiceras i varenda jävla tidning och på vartenda kontor där det jobbas med missbrukar"vård"!



Har egen erfarenhet, och är så jävla trött på att fortfarande, trots att jag nu är ren, bli förminskad, dumförklarad och ifrågasatt! Synen på människor som brukar narkotika är så jävla synlig och tydlig så det är sjukt (!) att människor fortfarande blundar inför det!



Vill tacka dig, för att du delar med dig av din historia, för att du tar upp verkligheten i ljuset!

(Är också så jävla frustrerande, att får höra "men SÅ illa kan det ju inte vara i vården. Dom FÅR INTE behandla människor sådär.." Men DOM GÖR DET! Och det händer HELA TIDEN, VARJE DAG!)



Så tack, Lotta!

Tillsammans är vi starka!



Önskar dig en trevlig sensommar,

med lugn och frid i själen.



2009-08-19 @ 13:00:01
Postat av: Karin Stefan L:s fru

Nu har jag även sett din film och den var underbart bra den med! Man blir mer å mera nyfiken på att träffa dig! Om du skulle ha någon minut över så skulle det vara skoj, plus att jag vet att Stefan oxå skulle tycka det var mycket mycket trevligt! KRAM

2009-08-24 @ 10:15:35
Postat av: Annika

Puss!

2009-09-05 @ 08:26:02
Postat av: P-nilla

Ser just nu din film.Måste ta en paus för det gör ont i hela kroppen.Verkligen bra film!!Som om man e där själv.

Jätte bra svar om missbruksvården oxå.Tack!Keep up the good work!

Kram!

2009-09-11 @ 23:00:33
Postat av: Carina

Har nu läst två av dina böckar. Behöver lite tid emellan att andas. Filmen vet jag inte om jag törs se....

Jag vill bara säga TACK för att du öppnar ögon som är alltför stängda.

2009-09-17 @ 12:43:13
Postat av: Jennifer Andersson

Hej.

Jag arbetar på en gymnasieskola och är intresserad av en föreläsning. Jag har letat efter din mailadress men jag kan inte finna den. Jag vore tacksam om du kunde höra av dig om detta.

Mvh Jennifer Andersson

2009-09-21 @ 09:05:07
Postat av: sanna

Lotta, jag önskar att jag hade bara en liten del av ditt mod och din styrka. Då hade jag kanske inte levt detta dubbelliv.. Är på utsidan en "normal" 25-åring, men jag DÖR inombords. Förstår att många som känner igen sig i din situation skriver till dig så jag ska inte tjata om mitt liv. Vill bara säga TACK! Tack för den strimma hopp du ger mig genom din historia, kanske kan jag också överleva.. KRAM!

2009-09-29 @ 23:01:59
Postat av: M

Hej Lotta!



Jag förstår din ilska och frustartion inför missbrusvården. Och eftersom du har dina erfarneheter och åsikter så vill jag fråga hur du tycker att vården ska se ut, vad behöver förändras och hur skulle detta kunna ske med hänsyn till de ekonomiska aspekter som styr mycket i denna form av vård? Vad jag udrar är hur du rent praktiskt vill att missbrukarvården ska se ut i framtiden. Vad ska hända när socialtjänsten får in en anmälan om att en 17 årig tjej använder droger regelbundet, vad ska de göra?



Förvrigt vill jag tacka dig för dina böcker.. de är fatastiska, precis som du!

Förövrigt älskar jag din böcker

2009-10-02 @ 15:06:39
Postat av: Siv

Lotta jag blev alldeles bunden av dina 2 första böcker och blev överlycklig när jag fick tag i de andra och fick fortsätta att följa dig i ditt liv.



Jag skulle gärna vilja att du tog upp din blogg igen så att jag får höra hur du har det idag.

2009-10-27 @ 17:52:37
Postat av: christina

Min livshistoria är, som så många andras, skrämmande lik din. Sedan jag tog mig ur mitt missbruk har jag, i många år, försökt att få till någon förändring i den förnedrande spiral av det som kallas vård och rehabilitering.

Folk hade ju för tusan aldrig kunnat ens gissa hur illa det går till hos soc, kriminalvård, behandlingar, metadonkliniker etc.

Tanken på att du kanske kan göra dig hörd inger ett försiktigt hopp om förändring för många av oss! Ta väl vara på den möjligheten.

2009-10-28 @ 09:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0