Hassela

Som svar till Sanne och Elin
Jag vet inte med mig ha påstått någonstans att jag vet hur hasselapedagogiken fungerar idag. Men visst får jag en del rapporter, mest brev men även personliga från nyligen intagna, föräldrar till intagna, fd personal och personal som säger sig vilja sluta men inte klarar av det pga påtryckningar, mobbing och rädsla för förtal från övrig personal och andra hasselakontakter. Sanningshalten i det dessa personer berättar för mig kan jag naturligtvis inte vara tvärsäker på då jag själv inte varit med men nog låter det skrämmande likt mina egna tjugo år gamla erfarenheter.
Något som verkar ännu vanligare idag än då är att många av ungdommarna som kommer till hasselakollektiven inte har några missbruksproblem men nu liksom då ofta blir tunga narkomaner efter dom lämnat kollektiven. Jag tror inte själv att jag skulle haft så allvarliga problem i vuxen ålder om jag inte blivit utsatt för hasselapedagogiken i tonåren. Dom var  ohyggligt bra på att trycka in knarkaridentiteten i själen på en och är, som jag tycker det verkar, även det idag.
Så till frågan om hassela och hassela. Nianforskollektivet som jag bodde på var ett hasselakollektiv. Kollektivet drevs enligt hasselapedagogiken, dom ledare som hade utbildning var utbildade på hasselas kollektivledarutbildning på Forsa folkhögskola och dom hade älgeredskollektivet som något slags ledarkollektiv. Det fanns ganska många hasselakollektiv på åttitalet som var anslutna till något annat än hassela solidaritet, rns t.ex. Men dom var i praktiken lika mycket hasselakollektiv som franshammar, älgered, bäckaräng och övriga solidaritets anslutna kollektiv. Så gott som allting var likadant överallt, schema, regler, skola, arbete och naturligtvis pedagogiken. Nianforskollektivet umgicks nästan uteslutande med hasselasolidaritetskollektiv och hela den diskussionen om riktigt hasselakollektiv eller inte har enligt min fasta övertygelse enbart kommit upp som ett sätt för hassela att försöka skylla ifrån sig.
Det finns en bok skriven av kristian tillander och byggd på intervjuer av olika människor från en mängd olika kollektiv bl.a nianfors och franshammar. Det mest skrämmande som kommer fram i dessa intervjuer är just samstämmigheten. Det låter som att alla har varit på samma kollektiv under samma tidsperiod men i själva verket handlar det om många olika ställen under en tidsrymd av flera år.
Det säger rätt mycket om hur lika dessa kollektiv var oavsett om dom var anslutna till hasselasolidaritet eller inte, drevs privat eller var landstingsägda. Hasselapedagogiken var alltid hasselapedagogiken oavsett om kollektivet hette nianfors älgered eller franshammar
Och är det så att hassela i dag är annorlunda, varför tar dom då inte avstånd ifrån alla övergrepp som skett bakåt i tiden istället för att gå till angrepp mot alla som kritiserar dom? 
Jag tycker fruktansvärt illa om hasselapedagogiken, den har förstört så många människors liv och vill dagens  hasselamänniskor stå för något gott nu... Så har dom väldigt mycket att göra upp med.

Carina- jag kommer inte fram på din mejl, skicka den igen så ska jag svara.    

Kommentarer
Postat av: Carina

2008-10-08 @ 10:16:37
Postat av: Sandra

Hej Lotta. Vill bara säga att jag har läst dina böcker. Och jag blev helt fast. Böckerna har beröst mig så fruktansvärt mycket. All creds till dig som står dig så stark idag. /sandra

2008-10-09 @ 23:23:05
Postat av: Anonym

Hej,



Under intervjun hos Malou så kände jag igen mig i så mycket du sa. Det kändes så skönt att höra någon annans tankar. Du verkar så ärlig i ditt skrivande. Jag har beställt alla böcker nu och längtar tills dom kommer. Men klippet från filmen gjorde starkt intryck på mig, jag fick tårar i ögonen och slängdes direkt tillbaka till avtändningsförsök hemma när mina föräldrar försökt hjälpa mig. Jag har själv subutex sen 7 år och innan hade jag metadon, jag jobbar och har familj livet funkar bra.

Förresten Franshammar- Hassela var ett vidrigt ställe i början på 90-talet när jag var där. Personalen förnedrade tjejerna, det handlade bara om bestraffning,utfrysning när man inte gjorde lika och tänkte lika som alla andra, gratis arbetskraft (själv var jag med och plockade sten och gjorde fin KA:S golfbana). Det är det värsta stället jag varit på. Jag har varit på många ställen när jag var ung och det är hemskt att så många ställen var dåliga.

2008-10-11 @ 11:01:26
Postat av: Carro

Hej Lotta!! Har precis läst klart dina böcker, och väntar desperat efter att din sista bok ska komma ut på pocket så jag kan läsa den satt som klistrad när jag läste...:) Jag beundrar dig starkt att du lyckades komma ur missbruket... Har själv en pappa som kämpar mot drogerna.. Mvh/Carro

2008-10-12 @ 16:51:19
URL: http://Dizzy.bloggagratis.se
Postat av: Katris

Hej Lotta!

Följer dina framgångar med stort intresse! Jättegrattis! Tänker ofta på dig (inte så konstigt, du syns överallt!!)Stort grattis till dottern!Skulle vara kul om du hör av dig. När och varför tappade vi varandra?? Vet att jag mådde rätt dåligt sist vi hördes av och sen rann det bara ut i sanden....Skulle ju ge dig en kram när du skulle föreläsa i Ljusdal men det kom visst sjukdom emellan. Hör av dig om du känner för det!

Kramar Katris i Enånger

2008-10-16 @ 20:27:21
Postat av: Therese

Du är så duktig! Jag måste bara säga det, stark och DUKTIG! Du berör verkligen.

2008-10-17 @ 08:45:28
URL: http://www.tessans.se
Postat av: jenny

Jag är ledesen för dina upplevelser som så klart satt djupa spår. Men jag vill ändå säga att det alltid finns flera sidor av myntet. Min nära vän var på Hassela och blev hjälpt. Det blev vändpunkten och betydde mycket för honom och hans anhöriga. Han är drogfri i dag.

2008-10-17 @ 17:37:04
URL: http://frokenlyckligtlottad.blogg.se/
Postat av: Silla

Hej Lotta igen.



Dina böker har kommit, hade jag bara tänkt på att det finns en massa mellanhänder hande jag gärna köpt dom direkt av dig så du hade kunnat ha dom pengarna i fickan.

Ska börja läsa dom ikväll. Köpte alla 4.

E det fler eller du håller på med någon till?



Massa styrke kramar från Silla

2008-10-19 @ 15:52:17
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: anne skåner

Hej Lotta det var många som kallade sig Hasselakollektiv men inte var det. Nianfors var inget hassela. jag råkar vara en av de första på kollektivet vid starten och har följt verksamheten i 40 år. Allt är inte bra nej, men din beskrivning av Hassela stämmer inte och det är sorgligt att dina tillkortakommanden skall stå som bild för hela Hassela. Kollektivet i Hassela finns ite kvar i den form det en gång var bara till namnet. du har bjudits in flera gånger under åren och ombetts diskutera utan att vilja ställa upp. Jag skulle vara med o lyssna en kväll i stockholm och du kom inte ens till ett tidigare bestämt möte. det finns många sätt att skapa sig en tid i ljuset inte minst genom att skarva och låta som man vet allt. Hur många har du träffat under åren egentligen..kan säga dig att jag träffar folk som ramlat tilbaks säger att Hasselatiden var den bästa i deras liv. Så också för mig. Det finns många sidor men vi väljer vilken del vi skall redovisa.

2008-10-19 @ 19:22:37
Postat av: Tonårsmorsa

http://tonarsmorsa.se/2008/10/21/boktips-lotta-thell/

2008-10-21 @ 22:07:02
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Mackan

Hej Lotta!

Tack för ett par stycken kanonböcker!

De har gett mig mycket i så väl tankar som sorg pga minnen från mitt egna heroinmissbruk. Har dock varit clean i snart 6 år nu och mina döttrar har fått sin pappa tillbaka.

Komentaren från Anne Skåner skrämmer mig.

Jag var själv på Hassela Franshammar åren 1989-1990. I från min kull på 32 personer är vi i dag 4 som fixat livet.

I mitt fall vart jag inte drogfri pga Hassela, utan pga subutexbehandling många år senare i livet.

Hur många som är döda från min kull vet jag inte, men slutade räkna någon gång vid 10-12 stycken.

Jag beskyller inte på Hassela för deras död, men flera är idag döda pga självmord då samhället såg helt annorlunda ut än det samhälle Hassela-pedagogiken hjärntvättade våra små hjärnor med.

Och all skit som hände under tiden där.

Jag minns en gång då en av oss killar hade dragit och snott en bil på byn för att försöka ta sig ner till Sthlm. "Tyvärr" blev han infångad av byfolkets eget garde, och återlevererad ner till kollektivet.

Väl på plats och efter samtal med en styrka ursinnig personal, så sändes vi grabbar in i det rum han befann sig i. Och då med uppdraget att "ge honom kompani spö så han lär sig något2 som det hette. Penalism var ver regel än undantag. Även våldhandlingar från personalen var vardagsmat.

Jag kan aldrig glömma den blicken av skräck i hans ögon då vi kommer in i rummet som en j-vla mobb.

Killar han innan skämtat med och skrattat med under eftermiddagen då vi skickats ut på åkern för att plocka sten så att KA Westerberg kunde anlägga sin golfbana...

Jag mådde så illa efter åt och kände jordens skam.

Bilderna sitter i än idag, och då är detta bara en i raden av liknande händelser som utspelade sig under mina 14 månader på Hassela Franshammar. Vet att det var fler med mig som mådde skit av skit vi gjort, ingen sade någonsin något, men en blick ljuger aldrig.

2008-10-22 @ 05:31:08
Postat av: carina

Hej Lotta..dina böcker streckläste jag..å till och med min son som satt på behandling då,tror Robin hann med dina två första böcker.Som du förstår är jag en väldig trasig mamma som ensam försökt att rädda min sons liv!Är glad för din skull,sen tänker jag såhär..så länge Robin lever så finns det hopp även för honom,kramar carina

2008-10-22 @ 23:04:13
URL: http://www.metrobloggen.se/ corrrona
Postat av: Liv

Hej lotta! Jag hade hoppats att du hade en blogg och mycket riktigt! Jag skrev ett specialarbete om Hasselapedagogiken och dess ideologi när jag pluggade förut. Intervjuade i samband med det en tjej som ganska nyligen bott på ett Hasselakollektiv och det verkar som att ganska mycket av det du och andra varit med om tidigare fortfarande pågår. skrämmande! Ta hand om dig! Kram Liv.

2008-11-03 @ 23:50:09
URL: http://livetsvatten.blogg.se/
Postat av: Anne

Hej Lotta.

JAg har precis läst ut -Utan en tanke. Jag vet inte riktigt hur jag fick nys om din bok men jag valde att köpa den då min mamma har bott på kollektivet i Hassela. I byn Hassela träffade hon min pappa och sen kom jag till, Mamma föll tillbaka i missbruket och stack. Vi har ingen kontakt nu. Jag som är född och uppuxen i byn Hassela hade ingen aning om att dom använder sej av metoderna som beskrivs i boken. Jag har defenitivt ändrat inställning gällande behandlingshemmet. Tack för god läsning.. jag försöker finna insikt i vad min mor gått igenom.

2008-12-27 @ 20:38:58
URL: http://www.nogg.se/annes
Postat av: Anonym

Vill börja med att påpeka att Nianfors absolut INTE var ett Hassela kollektiv utan de försökte sig på att praktisera/använda sig av Hasselas pedagogik och har därmed ställt till att Hassela fått oförtjänt dålig kritik.

Dessutom så vill jag poängtera att saker och ting har en tendens att förändras och utvecklas. Så och de metoder man använder sig av på Hassela kollektivet. Går man in på deras hemsida så kan man där läsa sig till att de jobbar med kognitiva metoder.

De som har kunskaper om droger och beroende vet också att det är en tung och lång resa man gör för att klara av att bli och att upprätthålla drogfriheten. De metoder och hem som finns passar inte alla, men alltid någon. Så det som inte funkar för dig kanske funkar för någon annan, men tyvärr så väljer många att kasta skit över det stället som inte funkade för dem. Det är enklare att ha tunnelseende än att vara vidsynt. Det är även enklare att fastna i en genre för då förväntas inte lika mycket av en.

Som sagt, det är inte gjort på en grisblink att bli drogfri och förändra alla de destruktiva beteendemönster man dragit på sig. Det krävs så otroligt mycket av individen, behandlingshemmet, personalen, anhöriga och placerande socialtjänst. Av egen erfarenhet så har jag dessutom upptäckt att de som blivit drogfri, helt plötsligt hyllar den personal de ansåg vara mest jävlig under tiden på behandlingshemmet.

Så jag uppmanar alla som läser detta, sluta generalisera, läs på, gör studiebesök, fastna inte i det förgågna. Lotta Thell, gå vidare i livet. Om du fortsätter fastna i samma tugg som jag uppfattat att du gjort sedan jag läste boken för flera år sedan, så visar du bara på att du inte förstår att saker och ting har sin gång att att det finns något som heter utveckling. Gör ett besök på Hassela kollektivet och se om det idag är så illa som det ser ut.

Du när dig på föräldrar och unga som beklagar sig för dig idag, svarar på deras frågor och mail men har inte en susning om deras liv och erfarenheter. Finns det inte en risk att du gör dina erfarenheter till andras? Kallas ibland förutfattade meningar och att man har svårt att skilja på vad som är mitt och ditt. Kan också innebära att man saknar sjävinsikt och självdistans. Har du också tänk på att du för många kanske förstör mer än du gör nytta när du för dom spyr ur dig dina 20 år gamla bitterheter?

Som sagt var; sluta fördöm, skaffa kunskap, gör besök, läs på, gå vidare i livet!!!



och Anne - Din mamma är INTE Lotta Thell. Och Lotta Thell har INTE varit på Hassela kollektivet. Lotta Thell är INTE alla narkomaner och behöver därmed INTE göra sig till ett språkrör för dem. Det som är sant för Lotta behöver inte vara sant för din mamma. Och orsaken till varför din mamma inte klarade av att bli drogfri vet bara din mamma. Men drogen är ett monster och är jävulsk svår att ta makten över.

2009-01-01 @ 13:04:08
Postat av: Upprörd sköterska

Till Anne Skåner och den kritiserande besserwissern som inte presenterade sig.

Vilket jävla skit bemötande ni har! Inte en enda empatisk, positiv mening från eran sida till Lotta... fy fan!

Det är en individ med känslor ni skriver till om ni inte fattar det. Det där kallas att sparka på någon som ligger. Jag är chockad!

Om ni nu är en del av hasselaverksamheten, måste jag säga att ni svärtar ner den, er själva inklusive

era kollegor på ett utmärkt sätt alldeles på egen hand!

2009-03-12 @ 13:42:10
Postat av: Fd Hassela elev

Hej !

Jag är en gammal Hassela elev, och jag intstämmer till full att deras pedagogik är helt sjuk, förstör människor och gör dom till tyngre missbrukare å kriminella, än när man kom till "behandlinbgshemmet",

jag tycker att det är otroligt starkt av Lotta att stå för hennes verklighet om Hassela, jag har tyvärr samma verklighet och det har jag delat med mej i TV och i Kristian Tilanders bok under namnet "Katrin".

Vi är många som lidit/lider pga Hassela pedagogiken, hur kan dom få forsätta förstöra folk?

Postat av: gammal elev sedan 6 år

Instämmer!

2009-03-16 @ 13:48:04
Postat av: Katja

Jag blir förvånad. Jag blir måttligt irriterad. Till och börja med så måste jag säga att jag inte har koll på hur Hassela kollektivet var för 20 år sedan, men jag vet hur det är idag. Just nu sitter jag på kontoret på Hassela Kollektivet i Franshammar. Jag går en 2 årig KY utbildning i Hudiksvall som heter Socialpedagogiskt behandlingsarbete och utbildar mig till behandlingsassistent. Jag är här på Hassela som praktikant och har varit här sen mitten av januari.



Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle få ut så mycket av att vara här som jag har fått. Det här är ett behandlingshem där personalen anstränger sig till sitt yttersta för att ungdomarna ska ha det bra, utvecklas och nå sina individuella mål. Det är ungdomarna som är i fokus och verksamhetens uppbyggnad grundar sig i viljan att hjälpa dessa ungdomar bort från droger och kriminalitet till ett värdefullt liv. Ni som inte är pålästa måste även förstå att det inte är meningen att det ska vara kalaskul att vara på ett behandlingshem. Det är självklart att man inte gillar behandlingshem om man egentligen bara vill ut i det fria och droga. Om ungdomarna tycker att det är jobbigt och drygt så är det oftast ett tecken på att personalen sköter sitt jobb. Tycker man däremot att det är frid och fröjd att vara på behandlingshem, så bör man fundera på vad det är för ställe egentligen. Det finns en anledning till att ungdomarna är här och när de kommer hit så saknar de ofta motivering till att ändra sina beteenden och attityder som är präglade från det liv de har levt. Den gränssättning och den struktur man behöver i det vardagliga livet är ingenting de har med sig i sin ryggsäck, men här får de möjligheten att själva ta ansvar över sina handlingar och beteenden och de för stöd och hjälp i att ändra sina värderingar. Detta kallas KBT, en behandlingsmetod som står för tanke, känsla och handling. Även den metod som används på flest behandlingshem i Sverige idag, bortsett från 12 stegs metoden. Det handlar inte om att straffa ungdomarna, de får däremot lära sig att man får konsekvenser av sina handlingar. Om man inte går till jobbet så blir konsekvensen att man inte får någon lön, inte sant? Här på Hassela vill man förbereda ungdomarna på hur verkligheten ser ut och hjälpa dem att välja rätt väg här i livet.



Under dessa månader som jag har varit här så har jag verkligen sett eldsjälar jobba för att hjälpa dessa ungdomar. Det finns så mycket kärlek, värme och skratt innanför dessa väggar och det är synd att det finns dem som inte har den uppfattningen.



Till er som har varit inskrivna på Hassela och som har en negativ bild så vill jag säga att jag inte misstror er. Det är er sanning.



Men det här är min.

2009-04-11 @ 14:40:52
Postat av: Gabrielle

Läs gärna min kommentar om dina inlägg om Hasselakollektivet på min blogg http://gabriellenilsson.blogg.se/

2009-04-15 @ 14:42:18
URL: http://gabriellenilsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Indoktrinerad personal?



Syftar till Katjas och Gabrielles kommentarer



Katja:Just nu sitter jag på kontoret på Hassela Kollektivet i Franshammar.



Gabriell:Jag jobbar som medlevare på Hasselakollektivet i Hassela (Franshammar)





Katja:Jag blir förvånad. Jag blir måttligt irriterad.



Gabriell:Var i alla fall in där på hennes sida och blev kort och gott förbannad över det jag läste.





Katja:Till er som har varit inskrivna på Hassela och som har en negativ bild så vill jag säga att jag inte misstror er. Det är er sanning.

Men det här är min.



Gabriell:Jag är högst medveten om att hennes sanning helt klart är hennes. Den får hon ha!

Därför tackar jag härmed för mig för det här är min sanning så håll till godo.





Katja:Det här är ett behandlingshem där personalen anstränger sig till sitt yttersta, för att ungdomarna ska ha det bra, utvecklas och nå sina individuella mål. Det är ungdomarna som är i fokus och verksamhetens uppbyggnad grundar sig i viljan att hjälpa dessa ungdomar bort från droger och kriminalitet till ett värdefullt liv.



Gabriell:Det jag ser var dag jag tillbringar på Hasselakollektivet är att personalen anstränger sig till sitt yttersta, vi jobbar i en respektive två veckor som medlevare, vilket innebär att vi är med ungdomarna dygnet runt om så behövs. Det är ungdomarnas bästa som alltid står i fokus. Vuxnas arbetsuppgifter ligger på att fokusera på det friska i varje individ och fokusera på hur man kan lösa varje individs särskilda problematik





Katja:Detta kallas KBT, en behandlingsmetod som står för tanke, känsla och handling. Även den metod som används på flest behandlingshem i Sverige idag, bortsett från 12 stegs metoden.



Gabriell:med hjälp av den mest framgångsrika behandlingsmetoden vad gäller missbruksproblematik, nämligen KBT. Där man fokuseras på sambandet mellan tanke, känsla och handling.





Katja:Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle få ut så mycket av att vara här som jag har fått.



Gabriell:Under det år jag jobbat på Hasselakollektivet har det inkommit många telefonsamtal och även en hel del besökande från gamla ungdomar i varierande åldrar och från olika tidsperioder på besök som berättar om hur mycket bra de fått ut från sina vistelser på Hassela.





Båda är för tillfället på Franshammar.

Båda blir upprörda över kritiken trots att den inte är personligt riktad mot dem.

Andra får tydligen ha sin ”sanning” men det här är deras ”sanning” som är skrämmande lik varandras.

Båda säger (ordagrant) att ”personalen anstränger sig till sitt yttersta” dessutom att ungdomarna står i fokus, med en liten skillnad i ordval.

Båda tar upp kognitiv beteende terapi och ”tanke, känsla, och handling” De förklarar hur framgångsrikt och populärt det är på behandlingshem.

Båda hävdar att man ”får ut” något av att vara där.



Slutar dom tänka, tycka och känna själv?

Hur kommer det sig att två individer har sådan identisk uppfattning, tar upp samma saker och använder samma ord?

Är det fler än jag som tycker detta är anmärkningsvärt?





2009-04-16 @ 17:43:27
Postat av: Anonym

Hej Lotta!



Tycker det är tragiskt att du har så lite att behöva sitta och klistra på detta vis. Så om vi (Katja och jag) tycker liknande saker, Och även om vi satt och snacka om samma sak, dvs din blogg och dina kommentarer på Hassela. Kanske inte konstigt att ordvalen blev liknande, Det är våra ord. Det jag skrev till dig det var skrivit från hjärtat, mer än så vet jag inte om jag kan göra för att förmedla det jag bryr mig i.



Är det inte precis som det du försöker trycka på själv att många har samma åsikt om ett och samma ställe. Du och några andra har en bestämd åsikt av vad ni tycker om Hasselakolloktiv som du kallar allt för många behandlingshem för, samt att du inte gillar det Nianfors snapppade upp från vad du uppfattade var hasselapedagogiken.



Jag och några andra andra har en annan åsikt, En åsikt jag anser är av högsta prio att förmedla till de som inte är lika insatt som de som i själva verket är insatt i hur Hasselapedagogiken idag ser ut och hur Hasselakollektivet i Hassela fungerar.



Varför jag skrev sist var just för att du verkar tro och att du förmedlar helt felaktigt till din omgivning att det vore Hasselakollektivet Hassela och hasselapedagiken som förstört ditt liv. Jag anser att du inte bör blanda ihop saker som inte har en mer konkret koppling än den du har.



2009-04-21 @ 12:59:34
Postat av: Jane

Jag är så glad att jag fått läsa dina böcker Lotta, de berör mig verkligen. Har precis börjat på 4 boken.Gör ont i mig att bara läsa några sidor in i den, Du har klarat av så jävla mycket. Vill bara önska dig all lycka och massor av kärlek i ditt liv. Varma hälsningar Jane

2009-07-05 @ 15:33:05
Postat av: anne skåner

Till den som säger jag inte presenterar mig. Jag fanns med när Kollektivet startade 1969 som förstaårselev. Hur mitt liv blvit, hyggligt bra kan jag tacka Kollektivet och KA Westerberg för. De som inte klarade livet på hassela och som tycker det är helt okej att sno bilar, förstöra, drog in knark på byn etc.. kan jag bara säga att med den inställningen kommer man ingenstans i livet. Att skylla på Hassela för att man bli missbrukare är befängt...Lotta Thell måste skylla på andra för att lyfta sig själv och sin gloria. Det är bra att du är drogfri...grattis det unnar jag alla. Men att du börjar knarka för att du är på behandling hur sjukt är det, du var ju missbrukare redan innan. Dessutom har du aldrig varit på ett Hasselakollektiv. De som bott där och kommenterar här är de som föredrog att fortsätta knarka istället för att ta ansvar för sitt liv. Inom AA/NA finns en fin regel som säger att man aldrig skall skylla på andra för det man gör eller blir. förändring kommer innifrån och vill man inte arbeta med det står det var och en fritt. Missbruk är inget som samhället behöver stå upp för utan skall bekämpa till varje pris. Missbrukare som får hjälp kan inte klaga eller ställa sig och gnälla över att just deras behov inte blev tillfredställda, Vi har alla ett ansvar. Även jag och ni glömmer alla som fått hjälp och fixat sina liv vilka jag känner en hel del.

2009-07-31 @ 23:24:43
Postat av: Per Israelsson

Hej Lotta, jag var elev på Nianfors året efter dig då du var så kallad "gamling" Har bara goda erafernheter av dig då du var ett stöd för oss andra som var där, en förebild så att säga.

Därför blev jag ganska förvånad ocg fundersam när jag läste din första bok om tiden på Nianfors, hade svårt att känna igen mig i vissa delar av din beskrivning av hur det funkade där?Vad jag kom ihåg så var du glad och hade mycket på gång med din hund "Knäppen", vet att du bodde ett tag hos G och H var där och hälsade på er 1 gång,förvisso kan jag hålla med om att vissa som jobbade där inte var så roliga, men att det var så fruktansvärt som i boken känner varken jag eller några av de andra som var elever i min kull igen? Av osss är vi 4 som gått vidare i drogfria liv och mår bra, och för min egen del hade jag inte levt utan tiden på Nianfors och hjälpen jag fick av framförallt I.Jag är glad att det går bra för dig nu men vill dock påpeka att det är viktigt att komma ihåg att Nianfors faktiskt inte var ett renodlat "Hasselakollektiv", utan att de använde delar av den pedagogiken, men var mer kopplade till RNS.Samt att älgered inte var det styrande över Nianfors på något sätt. Önskar dig allt gott, Per Israelsson elev på Nianfors 83-85

2009-08-09 @ 19:30:15
Postat av: Katharina Eriksson

Att läsa Anna Skåners inlägg är skrämmande. Vilket hat och vilka påhopp. Det är uppenbart för en lekman att hon känner sig hotad och går till angrepp. Jag hoppas att det rinner av dig som vatten på en gås, Lotta. (-:

2009-08-25 @ 21:29:55
Postat av: Edita Söderberg

Hej på er alla!

Till dig först Lotta; Tack för allt du skrivit. Jag är själv en nykter narkoman sedan tre år tillbaka. Jag respekterar dig och ditt liv, jag anser att du har rätt att ha din verklighet utan att angripas.

till er andra som måste göra personangrepp för att skydda eran åsikt tycker jag att ni ske växa upp. vi alla vet att det inte bara är Lotta som har haft tråkiga erfarenheter från Hasselapedagogiken utan många många fler ex Lo Kauppi samt hennes vän som tog livet av sig strax efter hannes kontakt med Hasselepedagogiken.

Jag tycker att det är dax att behandla oss beroende som människor värda respekt som alla andra. Vihar inte bett om denna sjukdomen Nej verkligen inte Men vi har eget ansvar för att hålla våran sjukdom i viloläge från den dagen vi fått hjälp att komma ur dimman.

Det finns plats för alla behandlingshem men de kanske inte passar alla att gå samma väg!!

Tack



Lycka till med dina nya böcker, Lotta! Var rädd om dig och din familj, jag hoppas vi ses snart! kram



2009-12-15 @ 15:48:30
Postat av: Anonym

Lotto du verkar verkligen vara en bitter tjej. Själv har jag varit på Hassela i början av 90-talet och det räddade mitt liv. Visst jag gjorde jobbet men dom gav mig verktygen att hjälpa mig. Allt var inte bra precis som det aldrig är helt bra någonstans. Men du måste vakna och sluta kasta skit på Hassela som du inte ens varit på och se din egen del i hur du levde. Skyll inte på andra hur du levde och skyll absolut inte på personer eller ställen du inte ens varit på. Trångsynt och bitter verkar du vara.

Men hoppas du har ett bättre liv idag.



Mvh En som är tacksam för all hjälp jag fått från det RIKTIGA Hassela.

2010-03-05 @ 15:54:44
Postat av: fd elev

till katja och gabrielle.

Jag har träffat er 2 under tiden jag satt på hassela.... det ni säjer är inte sant och det vet ni också, det förstör bara.... alla ungdomar gnäller över samma sak INGEN BEEEHANDLIIIIIIING!!!

LYSSNA ISTÄLLET! Ingen jag bodde med klarade sig, jag sitter just nu med 2stycken av dom och vad gör vi tro??!!!?!

2010-03-16 @ 13:09:52
Postat av: M

santsant fdelev

2010-03-16 @ 13:11:20
Postat av: Anonym

santsant fdelev

2010-03-16 @ 13:12:06
Postat av: My Karlsson

Tycker mycket om det du skrev! Roligt att se lite prima saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

Postat av: en inskriven på hasselakollektivet.

Hej lotta! Det är ju bara synd att du aldrig varit inskriven på hasselakollektivet. Men jag måste ju erkänna att det är en smart ide att använda hasselas namn lär ju ge mycke pengar!;)

2011-02-09 @ 20:42:54
Postat av: Anonym

Såg denna tråd nu och ser att den är ett par år gammal, men är tvungen att kommentera. Som gammal "elev" känner jag igen det dom sista beskrivit. Ingen behandling. Kommer ihåg dagarna som oändliga under mina närmare 2 år på franshammar nu under 00-talet. Allt handlade mest om att få ihop sina satans poäng som gjorde att man fick sin veckopeng. Komma i tid, sitta en kvart vid matbordet osv. För vad allt handlade om var att få åka på helgens aktivitet som endast var möjligt om man hade alla sina "block" ikryssade. Sen att jag var där som en förstörd ung individ som försökte att ta mitt eget liv med droger det var det inte så stor fokus på. Sen förstår jag även att mycket handlar om statistik då mina och mina medboendes "misstag" och återfall för många gånger för att inte kunna kallas systematiskt ej togs upp med våra remitenter. Så dom visste ej om uppfattningen av vilket kaos det ibland var på bäckaräng och franshammar. Ur behandlings syfte kan jag ungefär ge 1 av 5 solar men visst, ett härligt gäng det var vi, nån död, några på kåken och kanske en eller annan som jag, drogfri

2011-10-26 @ 15:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0