Min vackra vän

Jag har en vän, en väldigt nära vän som hela livet hållt på att dö. Att se någon man bryr sig om, ja faktiskt älskar, trasas sönder av livet och sig själv, sina egna helt onödiga demoner, planterade och ivrigt vattnade av andra. Att se alla dessa själsliga, känslomässiga och intellektuella möjligheter dränkas i alkohol och pulver. Att se fysiken förfalla mer och mer, det ansikte, dom drag som en gång så känsliga, så  vackra, falla sönder till oegenkänlighet och hela denna underbara kärleksfulla människa höra hemma på en bänk, i parken tillsammans med dom andra som inte heller finns. Dom andra som ingen känner, inte räknar med, inte vill veta av. Det gör så jävla ont. Att stå där och vilja ge allt men kunna inget, gör så jävla ont .Och jag förbannar alla dessa onda män, alla dessa onda kvinnor, som så grundligt knäckt ett liv, att det en dag är försent. Och försent är för alltid, som en annan älskad vän, en gång sa till mig. Försent kommer aldrig tillbaka. Men det kommer igen och igen och igen, för alla dessa alltför goda, alltför vackra, allför känsliga att slå tillbaka. Som så många människor, också "riktiga" vanliga, normala människor, gör så illa. För att sedan bara fortsätta och den enda blick dom kastar bakåt är den föraktfulla mot bänken, där deras före detta elev, granne, patient, kompis, syster, son eller partner sitter tillsammans med alla dessa övriga, som inte finns. Knycker på nacken och tycker att dom är så förmer, så mycket bättre, så mycket mer värda. Dom är ju riktiga männikor!
Och jag hatar dom.
Hatar dom för vad dom gjort min vän. Min vackra vän som är försent. 
För många onda människor.
För fega, för mycket, för ofta, för ont.
Åh, gud vad jag hatar dom!

Kommentarer
Postat av: Hasse Arvidsson



Jag har slutat supa.

Det finns folk som vill ta åt sig

förtjänsten av det.

Okay,

men om jag misslyckats

vems fel hade det då varit.









Hasse Arvidsson

2008-09-12 @ 22:46:59
URL: http://goodlife.webblogg.se/
Postat av: kim

Kram!

2008-09-14 @ 21:14:03
URL: http://kimkarnfalk.blogg.se/
Postat av: Sophia Roström

Jag känner igen mig när jag läser det här inlägget för just sådana tankar tänker jag varje dag. Ingen hjälpte min mor, men det som gör mig mest förbannad är att dessa människor fortfarande är lika ytliga.

2008-09-14 @ 21:20:52
Postat av: Annika

Blev tipsad av en vän att läsa dina böcker så nu är de hemlånade och jag ska defintivt kasta mig över dem genast. Du verkar verkligen ha en intressant historia att berätta. Kraft och kämparglädje inombords...



2008-09-15 @ 22:47:32
Postat av: karin

Hejsan!



Vilka fina böcker du har skrivit som skildrar ditt liv, så bra.Jag har köpt dem en efter en och du vet....när den utläst så "deppar" man nästan lite och längtar till en ny.



Ha det gott/Karin i Umeå

2008-09-16 @ 11:04:45
Postat av: solan

såg dej i en tvintervju för ett antal år sen där du berättade om din då utkomna bok om ditt liv tog genast till mej denna och läste sen har det fortsatt, så fort en ny bok kommer ut. Ditt liv gör mej mycket berörd du har varit stark och jag hoppas att du får många fortsattta bra år med framgång. Kan inte sluta att fundera över om den man som då satt i publiken är denna i boken Erik som är så förändrad

ha det gott

solan

2008-09-28 @ 19:54:22
Postat av: Anonym

såg dej i en tvintervju för ett antal år sen där du berättade om din då utkomna bok om ditt liv tog genast till mej denna och läste sen har det fortsatt, så fort en ny bok kommer ut. Ditt liv gör mej mycket berörd du har varit stark och jag hoppas att du får många fortsattta bra år med framgång. Kan inte sluta att fundera över om den man som då satt i publiken är denna i boken Erik som är så förändrad

ha det gott

solan

2008-09-28 @ 19:55:25
Postat av: Malin

Lotta du är så klok! Jag beundrar dig av hela mig och delar mycket av dina tankar. Håller med dig om att denna grymma maktlösheten gör så ont mot människor som har det illa ställt, dom som är värda att ha det lika bra som jag. Det gör ont när man tänker på alla "riktiga" människor som tror sig veta allt det bra, fast dom egentligen inte har en aning, inte en jävla aning.

Du är stark och ja tror styrkan finns i alla människor nånstans där inne..

Önskar dig allt gott och är så glad för att du kämpar! Du är värd det bästa!

Kram Malin

2008-10-20 @ 21:40:39
Postat av: anne

Jag har streckläst dina böcker Lotta, de fanns bara två av dem på bibban så jag var tvungen att köpa resten, för snacka om abstinens ...när en av dina böcker är slut och man vet att man inte har någon mera att läsa, kallsvetten bryter fram.



Du skriver helt undernart mänskligt och mitt upp i all elände så fnissar man faktiskt till, så absurda situationer som uppstår när man missbrukar.



Kommer det fler böcker? Kanske om du orkar backa i tiden och minnas? För oss som älskar att läsa dig så hoppas jag att du orkar annars önskar jag dig ett underbart liv.



Jag hade turen att inte bli avklädd på hasselakollektiven ..de bryter ner utan att bygga upp igen, livsfarligt för en ung människa, jag minns för jag föddes i mitten av 50 talet, tom då var hassela omtalat.

Kram

anne

2008-10-29 @ 22:49:18
Postat av: jessi

har läst dina böcker, förutom den sista men jag ska väl knalla ner och köpa den snart.

Dina böcker berör verkligen på riktigt.

Hoppas att du fortsätter skriva! :) och jag längtar till filmen kommer ut!

Ha det bäst!

2008-11-01 @ 13:04:58
Postat av: Magdalena (Kraljica Kokaina)

Kära Lotta och alla läsare!

Jag är ingen "bok-människa", snarare "anti-bok-människa." Det är jag än idag, bortsett från Lottas böcker.

Detta förändrades dock då jag för några år sedan på ett LVM-hem fick boken "I skuggan av värmen" i min hand av en personalkvinna. Mitt svar var; "Hatar böcker. Tack, men nej tack." Personalkvinnan smålog och svarade självsäkert; "Ge den en chans. Fem minuter, Magdalena." Varför inte, tänkte jag tyst för mig själv. Jag har ju liksom inget bättre för mig än att sitta i det avskyvärda rökrummet med spygröna väggar och lyssna på andras drogprat och sagor. Så valet var enkelt, därmed gav jag boken en chans. Nästa dag bad jag Personalkvinnan om fler böcker från samma författare. Några dagar senare gav hon mig "Utan en tanke". Jag var... mållös. Utan att överdriva kan jag rakt på sak säga att dessa två böcker räddade mitt liv, gav mig hopp. Den första person jag kunnat identifiera mig med är "Eva". Åren gick och jag har nyligen även läst "Bortom ljus och mörker". Jag tänkte avrunda denna kommentar... Tack för att du är du, Lotta.

Lotta Thell är min enda förebild. Jag avgudar dig, Lotta. Ditt skrivande ger mig hopp, tro och i viss mån även en sorts självacceptans. Ditt skrivande har fler än en gång räddat mitt liv. Jag är identiskt lik "Eva", fan att säga tvillingsjälar låter sjukt men varje liten aspekt av "Eva" stämmer in på mig.

Skillnaden är att dom tog min dotter, min älskade dotter, pga min mamma gjorde anmälningar till soc som är ren lögn och saknar grund och bevis. Dom hämtade min 3-åriga dotter på dagis.

Trots det höll jag mig drogfri 19 månader. För hennes skull.

Tills två veckor sedan. Jag tar 8 mg subutex dagligen, två olika insomningstabletter (Propavan, Imovane) - Imovane har jag utvecklat ett starkt beroende av. Lyrika som jag också utvecklat ett starkt beroende av tar jag morgon och kväll.

Lyrika är narkotikaklassat i USA.

Tar även Benzo dagligen, mest Iktorivil, Rohypnol, Xanor, etc.

Min favorit är Kokain som jag använder minst två dagar i veckan, det är det enda som får mig att må bra. Just nu dagligen men det är periodvis.



Du förstår, Jag dog den dagen dom tog mitt barn. Jag är vid liv. Men jag lever inte.



Min önskan är att du Lotta - eller någon annan svarar via min E-mail.



Så länge du skriver så läser jag.



Kära hälsningar från Magdalena

2008-12-22 @ 20:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0